Pękające pięty

Dolegliwość tę bardzo często się bagatelizuje – wiele osób jest zdania, że jest to wyłącznie drobny defekt estetyczny. Tymczasem nieleczone przez dłuższy czas pękające pięty mogą przerodzić się bardzo poważny problem dla naszego zdrowia, niejednokrotnie całkowicie uniemożliwiający chodzenie ze względu na ogromny ból towarzyszący każdemu krokowi. Dlatego tak ważne jest, aby udać się do lekarza możliwie jak najszybciej, najlepiej od razu po zauważeniu pierwszych objawów.

Czynniki przyczyniające się do pękania pięt

Częstymi przyczynami tej dolegliwości są przede wszystkim nadwaga oraz nieprawidłowa pielęgnacja stóp (w szczególności częste i głębokie traktowanie naskórka pumeksem). Mogą ją wywoływać też różne choroby skóry, np. łuszczyca i atopowe zapalenie skóry, w grupie ryzyka znajdują się ponadto osoby cierpiące na niedoczynność tarczycy, cukrzycę typu II, obciążone genetycznie, a także mające problemy z właściwym przyswajaniem witaminy B5. Warto również dodać, że na pękanie pięt w bardzo dużym stopniu narażone są osoby niedbające o prawidłowe nawodnienie organizmu – zdecydowanie przyspiesza to bowiem rogowacenie naskórka.

Czasem powód bywa jednak zdecydowanie bardziej prozaiczny – wystarczy, że ktoś ma tendencję do noszenia ciasnego obuwia lub skarpetek, w których stopa nie może swobodnie „oddychać”.

Leczenie pękających pięt - co robić w przypadku wystąpienia dolegliwości

Pierwszym krokiem jest oczywiście wizyta u podologa, który zbierze wywiad na temat stylu życia pacjenta, sprawdzi, jak mocno zaawansowany jest problem i – w zależności od ustalonego stanu faktycznego – usunie zrogowaciały naskórek przy użyciu odpowiednich narzędzi, np. frezarki podologicznej.

Koniecznie należy pamiętać, że leczenie pękających pięt jest z reguły procesem długotrwałym, wymagającym od pacjenta regularnej pielęgnacji stóp w domu. Dopiero połączenie zabiegów wykonanych przez specjalistę oraz regularnego moczenia stóp w ciepłej wodzie z dodatkiem preparatów zawierających składniki zmiękczające skórę umożliwia całkowite wyleczenie pięt.

Diagnozowaniem i leczeniem dolegliwości tego typu zajmujemy się również w naszym gabinecie podologicznym mieszczącym się pod adresem Wojska Polskiego 7 w Ustroniu Morskim. Wizytę można umówić telefonicznie, mailowo lub na stronie internetowej.